
Vi lotsar dig i regelverket!
En obligatorisk ventilationskontroll ska göras av en certifierad kontrollant, som också ska ge förslag på hur ventilationens energiåtgång kan minskas – utan att det ger en sämre inomhusmiljö. Det är byggnadens ägare, till exempel bostadsrättsföreningen, som ska se till att OVK utförs. Ägaren ska välja en sakkunnig funktionskontrollant, som är certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan. Det bör finnas OVK-protokoll för byggnaden, från regelbundna kontroller, hos kommunens byggnadsnämnd.

Vilka moment omfattas vid OVK?
I kontrollen undersöks att ventilationssystemet inte innehåller föroreningar som kan spridas i byggnaden, att instruktioner och skötselanvisningar finns lätt tillgängliga samt att ventilationssystemet i övrigt fungerar på det sätt som är avsett. Vid återkommande besiktningar ska funktionskontrollanten även undersöka vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra energihushållningen i ventilationssystemet och som inte medför ett försämrat inomhusklimat. Byggnadens ägare avgör sedan om eventuella åtgärder.

Värt att veta om injustering
Ett väl injusterat ventilationssystem är en viktig förutsättning för effektiv energianvändning i byggnader. I samband med installation eller ombyggnad av ventilationssystemet ska alltid en injustering genomföras. Injustering och luftflöden kontrolleras sedan regelbundet i samband med de obligatoriska ventilationskontrollerna. En rätt utförd injustering minskar också risken för dåligt inomhusklimat, ventilationsljud, fukt- och eventuella radonproblem.
Över 400 ventilationsuppdrag om året
Möt några av våra nöjda uppdragsgivare – och ta del av lösningarna vi levererat:

Åke Huss AB har en mycket trevlig personal som är väldigt punktliga, pålitliga och som alltid håller det rent och snyggt efter sig.
Ibe Modéen, ordförande BRF Tunaberg

Att gå in i någon annans lägenhet och arbeta kan vara lite känsligt, men personalen på Åke Huss AB hanterar detta på ett oerhört bra sätt med sin fina sociala kompetens.
Åsa Klötzing, GK Ventilation

Hela arbetsprocessen är väldigt enkel och problemfri, alltifrån den första bokningen till deras utförliga och tydliga protokoll efter genomfört arbete.
Johan Persson, Upplands Boservice
Läs deras berättelser här
HUR KAN VI HJÄLPA DIG?
Använd gärna vårt kontaktformulär, så besvarar vi din fråga inom 24 timmar.
Prata med vår kundtjänst
Du når oss på 018-65 34 34 helgfria vardagar mellan 08.00–15.00 (lunch 11.00-12.00).
